I en institution for 10-21 årige fysisk- og psykisk udviklingshæmmede har de valgt at lave en whiteboard tavle om til “børnenes tavle”. De har købt 200 stk. små fotomagneter str. 4×4,5 cm. og sat et lille foto af hvert barn i de magnetiske fotolommer. Børnene bruger selv magneterne i det daglige til at tilmelde sig en aktivitet i huset ved at rykke sin fotomagnet hen til det sted på magnettavlen, der vedrører den pågældende aktivitet.
På den måde kan personalet og andre børn (og forældre) hurtigt se, hvem som er tilmeldt de forskellige aktiviteter den pågældende dag, men også hvor de kan finde de forskellige børn henne. Systemet bruges også til at holde styr på, hvem som er kommet fra skole, og hvem som er fraværende.
Institutionen bruger også magnetlommer str. 6×9 cm. til at have piktogrammer over de forskellige aktiviteter dagen igennem.
Og endelig er der i institutionens indgangsparti malet en væg med magnetmaling, hvor 10×15 cm. magnetlommer med personalets billeder er sat op. Børn med særlige behov som f.eks. autistisme, asperger syndrom, mongolisme o.lign. skal helst have nogle billeder/fotos at forholde sig til, da det ikke er alle, som kan læse. Derfor virker det rigtig godt med magneterne, så dagen kan vises i billeder, og alle kan “være med” i dagligdagen.